Ibland händer det att min dator hänger sig, antagligen sker det för dig också emellanåt. Då kan den enda lösningen vara att samtidigt trycka på ctrl, alt och delete för att på det sättet tvinga fram en omstart. Det känns ofta lite läskigt – tänk om jag tappar bort något pågående arbete som jag inte hann spara – men måste man så måste man, annars går det helt enkelt inte att komma vidare.

När omstarten väl är avklarad har min dator fått tid att återhämta sig lite, antagligen har den stängt ned några program och i bästa fall blir den både piggare och mer stabil. Kanske kan något liknande hända även i vardagen som chef undrar jag?

När min dator hänger sig kan det bero på lite olika saker men inte sällan handlar det om att jag har ställt för stora krav på den. Kanske jobbar jag i flera programvaror samtidigt och ger inte datorn den tid den behöver för att sköta sitt jobb innan jag hetsigt klickar vidare, öppnar nya fönster och ber den göra nya saker. Eller så har datorn varit med så länge att den är sprängfylld av filer, cookies, mail, presentationer, rapporter, länkar, bilder och allt annat som vi med tiden sparar på oss. Resultatet blir till sist en tydlig protest: ”Stopp, nu orkar jag inte mer!” och datorn vägrar utföra fler kommandon.

Ungefär samma sak kan, tyvärr, hända även för oss människor. När kraven blir för stora och förutsättningarna för dåliga kan också vi ”hänga upp oss”. Det behöver inte nödvändigtvis betyda en total hårddiskkrasch (läs utbrändhet) men kan vara nog så besvärligt ändå. Den som överskrider sitt kapacitetstak mår dåligt, tycker att jobbet är okul och presterar inte längre som hen vill och behöver. Men hur gör man då för att slippa hamna i en situation där ctrl, alt och delete känns som den enda vägen ut ur situationen? Här kommer några tips från mig:

  • Gör dig av med surdegar, gamla grejer som inte längre är aktuella, sådant du har haft på ”att göra-listan” i evigheter och saker du vet att du ändå aldrig kommer att fixa (även om du borde). Allt sådant här skräp fyller upp vår mentala hårddisk, tar plats från viktigare saker och påminner oss varje gång vi ser dem om våra tillkortakommanden eller misstag. Jo visst, det finns säkert saker du borde ha fixat men om du nu inte har det (och det tydligen har gått bra ändå)? Bort med dem.
  • Ta för vana att tänka efter innan du svarar ”ja” eller ”nej” på viktiga frågor. Om stressnivån är hög eller om ärendet känns angeläget är det lätt hänt att försöka ge ett snabbt besked men det finns få ärenden som, även om de är viktiga, inte kan vänta en liten stund på att bli avgjorda. Fördelen med eftertanken är att du kommer att ta mer välgrundade beslut, det gagnar alla inblandade.
  • Testa att tacka nej lite oftare. Den här punkten motsäger inte den som står ovanför, eftertanke är alltid bra. Men generellt har många av oss lättare att säga ”ja” än ”nej” när vi blir ombedda att ta på oss en extra arbetsuppgift som det är bråttom med, lösa ett problem åt någon annan eller fixa till en grej som strular. Visst, det är jättebra att bidra till verksamhetens gemensamma mål och att vara en generös och vänlig person men ibland kan det vara bättre att avstå och istället försöka se vad som kan göras för att skapa en långsiktigt hållbar arbetssituation. För alla!
  • Testa att säga ja lite oftare. Motsägelsefullt? Nej inte alls! Det du ska tacka ja till är sådant du mår bra av, som är roligt och som du utvecklas av. Det kan handla om jobbgrejer men utmaningen är framför allt att tacka ja till livet. Kanske känner du igen dig i svar som ”Det vore jättekul att åka skidor men jag måste göra klart budgetuppföljningen i helgen” eller ”Å, så synd, men jag kan inte följa med på promenaden i vårsolen eftersom jag inte har hunnit med tidrapporteringen”? Det är precis sådana situationer jag tänker på. Visst, ibland måste man göra sånt på övertid men ärligt talat – inte alltid. Eller hur?

Nu kanske du tänker att det känns helt omöjligt att följa de här råden men misströsta inte. Välj ett i taget eller testa att ändra dig lite grand, en sak här och en sak där. Jag törs nästan lova att det kommer att minska risken för en framtida hårddiskkrasch och istället få dig att må bättre!

Jo, och så en sak till: Om någon av dina arbetskamrater också har läst det här blogginlägget och börjar ändra något eller några av sina beteenden ska du bejaka och uppmuntra det. Då hjälper du hen på vägen mot ett långsiktigt hållbart arbetsliv och det vore väl en bra grej?

Har du fler förslag på saker som vi kan göra för att slippa använda ctrl, alt och delete? Tipsa mig då gärna så gör jag en uppdatering av det här inlägget. Tillsammans kan vi hjälpa varandra att bli och må bättre!